Thursday, April 2, 2009

Aku 1

Aku dilahirkan sebagai anak pertama dari 7 beradik. Ketika awal kelahiran aku, keluargaku boleh dikatakan agak susah. memandangkan abahku hanya bekerja sebagai pekerja biasa di bawah kelolaan kerajaan. Dibesarkan dengan cukup kasih sayang yang diberikan oleh umi dan abahku, aku kini hampir menjangkau usia 23 tahun dan bakal menamatkan pengajianku di dalam bidang kejuruteraan tidak lama lagi.

Aku bukanlah sebijak budak-budak pandai lain, cukup sekadar mempunyai akal fikiran yang dikurniakan ALLAH tuk buat aku mampu berfikr macam orang lain. Aku nie pulak bukanlah rajin sangat pun, semua kerja aku adalah last minit. Tak pernah kerja aku siap awal. Mungkin aku suka bekerja under pressure, sebab aku rasa sangat puas bila dapat siapkan kerja under pressure ni(hehe..tak cemerlang la nie namanya).

memandangkan aku anak sulung, umi abahku amat mementingkan pelajaran terhadap aku kerana mungkin aku akan menjadi teladan kepada adik-adikku yang lain kelak. memang dari kecil, abahku sangat garang dalam hal berkaitan pelajaran. sampaikan ada sekali keputusan aku tak elok, mesti aku tak dapat keluar bermain seminggu.(masa kecil je abah garang, sekarang satu geng. hehe) Aku dibesarkan dengan suasana kampung dan aku pun suka tinggal di kampung berbanding bandar. Bagi aku, tinggal di kawasan kampung lagi selamat dari tinggal di bandar. kalau nak panggil aku budak kampung pun tak kisah. hehe.. akulah kampung boy. hee..
tapi satu peringatan, jangan pandang sebelah mata je budak kampung ni sebabnya budak kampung mempunyai jati diri yang lagi tinggi dari budak bandar.hehe..


ketika sekolah rendah, perkara yang paling aku suka lakukan adalah berniaga (jual-jual) dan yang paling aku tak suka adalah ke kelas tuisyen (sebab membazir duit umi abah aku je). tapi alhamdulillah setakat aku belajar, tak pernah aku pergi tuisyen yang berbayar. umi abah ada desak aku supaya amik tuisyen berbayar tapi aku lebih selesa belajar sendiri. bak kata orang di mana ada kemahuan di situ ada jalan.

Memandangkan keluargaku ketika itu tidaklah senang mana, aku lebih suka berusaha sendiri dari menyusahkan kedua ibu bapaku. Aku mula pandai mencari wang sendiri, sejak darjah 4.

Di sekolah, aku bukanlah suka makan di kantin. Duit belanja 50 sen yang diberikan abah, aku simpan dalam tabung sehingga aku terfikir untuk berniaga (ketika itu aku panggil jual je). Aku berniaga makanan ringan dan gula-gua kat sekolah. Bila dah start berniaga kecil-kecil, aku rasa seronok kerana dapat mencari wang sendiri tanpa susahkan umi dan abahku. Barangan tu aku dapatkan dengan pergi ke bandar dengan jiranku (naik bas mini), kadang-kadang aku kirimkan kat abah je.

Kat rumah pulak, sayur-sayur yang biasanya umi suruh beli, aku tanam sendiri. contohnya cili, daun bawang, daun sup dan ada lagi yang aku dah tak ingat. caranya senang je, carik tin milo or tin susu, letak je benih or akar dalam tin yang dah di isi dengan tanah. tapi tin tu kenalah ditebuk dahulu bawahnya bagi mengelakkan air bertakung. Umi aku agak sibuk jaga adik dan menenun kain songket (carik duit sendiri gak umi aku ni.hehe), tu yang aku tanam sendiri tu.

Ketika di penghujung darjah 4, pihak sekolah telah membuat pengumuman tentang pengharaman berniaga di sekolah (rasanya aku seorang je yang berniaga time tu). Lepas je pengumuman tu, aku pun tak berniaga. umi ada bertanya kepada aku, kenapa tidak jual dah? Aku cakap lah yang sekolah dah tak bagi. Frust jugak tak dapat carik duit sdiri dah. tapi nak wat macam mana. dah peraturan.

Naik je darjah 5, aku dilantik menjadi pengawas sekolah. ketika menjadi pengawas sekolah, aku sentiasa kena jaga kantin. Bila dah jaga kantin, makcik kantin pulak baik, dia selalu bagi aku roti berkrim (harga dia 30 sen masa tu) bila nampak aku datang awal (maknanya kena jaga line beratur). Duit sekolah aku time darjah 5 dah dinaikkan kepada 70 sen. tambahan 20 sen tu abah bagi kat aku sebab aku mendapat keputusan yang ok pada penghujung darjah 4.

Bila dah jadi pengawas, aku rasa duit aku save sebab dapat makan free. kadang-kadang makan roti, kadang-kadang dapat nasi (makcik kantin tu bagi). Satu hari tu, adalah cikgu aku mempelawa jaga koperasi sekolah, katanya dapat upah berdasarkan jualan mingguan. aku pun bukan main seronok lagi, dapat tugas tu tapi ada syaratnya yang aku kena lepaskan jawatan pengawas. memandangkan aku ni bukanlah suka sangat jaga orang ni, jadi aku pun lepaskan je jawatan pengawas sekolah dan jadi pengawas koperasi sekolah pulak (semata-mata nak carik duit sendiri. hehe..). pengalaman kat sekolah tu, banyak lah mengajar aku erti survive time kecil. aku boleh dikatakn agak aktif time sekolah tu. aku pernah mewakili sekolah dalam sukan badminton dan mewakili daerah perkemahan pengakap di kem tentera. Aku hampir terpilih menjadi wakil daerah dalam badminton dan terpilih ke persediaan perkemahan jambori 1998 tapi sumanya tak sempat kerana pada darjah lima di pertengahan tahun, abahku kene bertukar kerja ke kemaman.

Bila terpaksa berpisah dengan kawan, aku sedih la juga. hari last aku kat sekolah, cikgu kelas aku adakan jamuan perpisahan (cikgu nuraini kalau tak silap aku, 5 cempaka kelas aku). dalam jamuan tu, aku dapatla hadiah dari kawan-kawan yang rapat. lepas tu, aku pun berpindah ke kemaman. time tue takde teknologi handphone lagi (kalau ada pun mahal), jadi memang dah lost contact sebab kelaurga aku berpindah 2-3 kali, buku biodata kawan2 pun hilang. before berpindah duit simpanan aku ada lebih kurang 3 ratus lebih, tapi duit tu tak bertahan lama sebab umi abah aku lagi perlukan duit dari aku ketika tu. Mulanya taknak bagi (time tue budak2 memang kedekut sket) tapi akhirnya bagi jugak sebab ianya melibatkan urusan penting (banyak mana pun duit tu ada kat aku, takkan dapat beli keluarga aku.hehe..maknanya keluarga lagi penting dari duit)

Duit memang tak dinafikan sebagai aset yang penting dalam meneruskan kehidupan tapi duit boleh dicarik, tidak famly kita. tu jela pengalaman aku bleh cte sikit. ntah ayat apa aku pakai. hehe

wallahualam...

No comments:

Post a Comment