Friday, April 24, 2009

Aku dan kawan

teringat dahulu cerita di mana aku terpilih menjadi pelajar untuk mewakili daerah kemaman (STAR). aku tak ingat STAR tu stand untuk ape. STAR nie dia pilih beberapa orang stiap skolah di daerah aku. dan adekan satu kem tuk program kecermelangan SPM. kat skolah aku, hanya 2 lelaki yang terpilih. aku dan seorang lagi kawan aku yang sekarang nie belajr di UTM. Seronok juga dapat terpilih dengan aktiviti begini kerana dapat bergaul dengan budak2 bijak pandai lain walaupun aku takdelah terer sangat pun.alhamdulillah..

Dalam banyak2 aktiviti yang pihak urusan STAR anjurkan, ada satu aktiviti di mana kami semua yang berjumlah lebih kurng 40 orang dari seluruh daerah kena hadiri kem di satu tempat yang terpinggir. di situ kamu tinggal di chalet. aku dan kwn aku nie memang stick bersama sentiasa sebab kami tak kenal orang sgt. smpailah kepada pembahagian rumah. aku dan kawan aku dpt sama rumah dan berkongsi denga 2 orang student dari rantau petronas.

setelah brkenalan, kami jalan la bersama 4 orang tuk pergi aktiviti yang pihak urusan anjurkan. ada satu mlm tu kecoh, budak perempuan diganggu makhluk halus. memang tempat tu agak menakutkan dan pihak pengurusan chalet ade berpesan supaya jangan duduk berseorangan waktu mlm kerana risau ada apa2. tempat tinggal perempuan agak jauh dari lelaki dan aku hanya dpt berita itu dari kawan perempuan ku. alhamdulillah semuanya terkawal.

aktiviti disitu 3 hari 2 malam. kalau tak silap aku ade satu ptg yang mana besoknya hari last. lepas abis satu ceramah (dah nak maghrib), aku dan kawan aku nie(Al-safarin namanya) berjalan skali untuk balik ke bilik. disebabkan dah agak gelap, kwn aku nie ajaklah aku melalui satu jalan shortcut. jalan yang bersemak samun sikit, dipenuhi pokok-pokok. aku pun ikut jelah dia. aku nie memang jalan cepat dari orang laen walaupun aku nie spesis yang rendah.hehe... ada satu bukit yang kita orang kena turun tuk smpai ke area bilik kteorg. waktu tu aku berada didepan kawan aku nie.

aku berjalan didepan sambil bercakap, manakala kawan aku dibelakang akan balas apa yang aku ckp. tiba2 kawan aku nie senyap. aku pun tolehkan kepala, aku tengok kawan aku nie masuk ke dalam semak dan tidak menigikuti laluan yang sepatutnya kami lalui. aku pun memanggilnya:

aku: rin! mu nok gi mana tue?
alsafarin: aku nok amik budok kecik nie.
waktu dia cakap nak ambil budak tu, aku da rasa laen.
aku: budok menda rin?mana ade budok dalam hutan nie.
alsafarin: nie lip, bdok kecik tengoh menangis.dia pegang patung.kesian dia.
aku: biar betul mu rin.

Ya Allah memang meremang abes bulu roma aku.aku tengokla kearah yang kawan aku tunjukkan tu, aku hanya nampak satu biji kelapa dan satu pelepah kelapa. aku pandang sekeliling tu takde pokok kelapa (atas bukit lak tu). aku pun ternampak dibawah buah dan pelepah tu ade satu tempat simpanan najis. memang meremang abes aku time tu.kawan aku tu plak makin dekat dengan tempat tu. aku pun berlari naik keatas. aku tarik tangan kawan aku nie suruh ikut aku.

alsafarin: eh lip, tokkan nok tgal budok tu.
aku: ikut jela aku balik rin.maghrib nie rin.
alsafarin: doh budok tu guana?
aku: ikut jelah (marah dan geram sebab penat)

aku tarik je kawan aku nie sampailah turun kebawah. pastu aku memang tak tanya ape2 dia smpailah kitaorang da abes program tu n da ade kat rumah.

aku: mu nampok menda sbenonya rin?
alsafarin : aku nampok budok kecik pakai baju putih, comel berambut panjang n pegang patung sambil menangis.dia berdiri tegak je.

aku: aku dok nampok menda pun rin. mu nie. dohla maghrib time tu.banyok menda berkeliaran.
alsafarin: betul ke lip mu dok napok?aku memang napok sungguh.dia macam panggil aku, tu yang aku gi kat dia tu.

lama jugakla dia x pcaya, dia ingat aku tipu dia. lepas dia cte kat mak dia, baru la dia ckp terima kasih kat aku sebab tarik dia.hehe..kelakar je. smpai sekarang pun kalau cte2 pasal makhluk halus nie, dia akan terima kasih kat aku sebab selamatkan dia.kalau dia ikut, xtaula ape jd.wallahualam. cuma aku tau, kawan aku nie memang budak yang baik. aku rasa sebab tu la bnda tu tertarik kot nak panggil dia. aku pernah tanya kat ustazah pasal nie dan ustazah ckp mungkin orang bunian. wallahualam..tu suma kerja yang maha ESA.

cuma bila diingat balik, terasa lucu dan kelakar sebab ianya terjadi kat kawan aku.stiap kali aku bercuti dengan kawan2 kat tempat tu mest aku akan terpandang satu sudut yang tempat kawan aku tu kne panggil.hehe..pgalaman o pgalaman...

3 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. alip..tadop ke cite psl tok bomoh kena sumpah jadi tangki air..ngeh3x
    mg mmg banyak cerita psl benda2 gini..

    ReplyDelete
  3. hehe..nok wat guana, aku biasa join org gini gok.

    ReplyDelete