Monday, April 6, 2009

Cari hantu

Mungkin benar kata seorang kawan, yang aku nie kan suka bercerita tapi aku cerita kat orang yang kenal je.hehe..di zaman sekolah aku boleh dikategorikan budak yang agak nakal tapi takdelah menyusahkan orang, setakat kacau orang sikit2 je.Selepas keputusan spm 2003, aku agak bebas keluar dengan rakan-rakan. boleh dikatakan tiap-tiap malam aku keluar dengan kawan untuk buat apa sahaja aktiviti (aktiviti tak menganggu orang la). salah satu yang aku masih ingat ialah aktiviti mencari hantu (hobi fevret gakla nie dlu). boleh dikatakan stiap minggu mesti ada aktiviti nie dengan kawan2ku sampaikan pernah skali, terlalu ramai yang nak ikut sehingga 15 orang suma sekali. penat jugak melayan karenah kawan2 nie tapi seronok.

Biasanya kawan aku yang ada extra kenderaan la yang akan bawak kita org mencari benda2 tahyul ni, tapi tempat2nya aku yang tentukan berdasarkan cerita orang2 kampung. Adalah pernah satu ketika nie (cerita dah nak start ni.hehe..),aku dengar cerita ada indon mati dan mengacau orang kampung. aku dengar dari mulut orang. indon tu memang mati sebab kene langgar lori tanah tapi pasal mengusik tu tak taula betul x. Aku pun kumpul la kawan2, ajak gerak ke tempat kejadian tengah malam nanti.

Nak dijadikan cerita, tak ramai pulak yangboleh ikut sebab masing2 ada hal. yang tinggal 5 orang je boleh ikut termasuk aku. member aku pun decide naik kereta kancil je, sebab tak ramai ikut(kancil merah nie, bijak kancil nie. hehe). Antara kami ber 5 nie ada sorang kawan aku budak sarawak, dia nie kristian dan memang orang tahu dia nie tak pernah takut sape2 n slalu bergaduh ngan orang (bajet je kuat dia nie, aku lagi kuat.hehe).

da agak lewat malam, member aku pun angkutla sorang2 kat rumah. dah cukup 5 orang, kami pun tujulah ke tempat yang digempar gemburkan tu. aku lah juru arah memandangkan segala story2 nie aku yang dapat tau dr mulut org2 tua.hehe..bila dah lalu kawasan binjai tu, memang agak scary la sebab banyak hutan. sebenarnya before bergerak ke tempat2 mcm ni, kita org berjani takkan tinggal member walau apa jd dan kalau tak bleh kawal, pukul je bagi pengsan tuk elakkan teruk lagi satu jangan tegur nampak or bau pape.diam2 je.(ada pantang larang gak aku n kwn2 nie).

Bila dah lalu kawasan tu yang berhutan, aku nampakla ada sebuah lori tanah yang di park tepi jalan, kaler merah dan tak bergerak. member aku nie ada la jugak berbisik-bisik tapi aku wat duno. memandangkan aku paling besar (antonim lah.hehe) jadi aku lah yang duk tengah2 dlm kereta tu.bila aku pusing tengok2 kiri kanan, aku ada nampak satu lorong. aku pun cakap la kat membe aku yang drive tu supaya lalu jalan tu. member aku kata kat aku, boleh ke lip? aku ckp jela, kata nak cari..alang2 nak carik biarla berbaloi (konon je time tue, sebenarnya takut gak).

Member aku nie lak denga je cakap, masuk lorong tu. bila dah lalu lorong tu memang gelap sangat. naseb ada lampu kereta je. kawan aku bdak sarawak tu da diam, mayb seram (dalam kepala aku, dia nie nampak ape2 ke). Bila dah lalu lorong tu, adalah satu jambatan kayu yang kecik, muat tuk kereta kancil je rasanya sebab ngam2 je masuk. jambatan tu takdelah panjang sangat tapi bawah dia ada sungai kecik. tiba2 kawan aku yang drive nie stop kat tengah jambatn tu. aku da risau, dia nie betul ke x. yang lelain senyap je.

member aku cakap yang kereta rasa berat tu yang dia stop. aku cakap kat dia, jangn kuar lagi.rilex lu. sebenarnya da takut, aku memang da baca je apa yang patut dalam hati. tetiba ada salah sorang kawan aku nie kuar (bukan driver), dia keluar sebelum sempat aku ckp pape. ble dia kuar dia jerit kuat gak la. aku da bertambah cuak, jangan carik pasal wei. member aku yang driver nie pun keluar jugak, dia cek keliling kereta, rupanya tayar pancit empat2 skali. nth paku mana lah kat jambatan ni yang terkeluar.empat plak tu. bukan satu or dua. member aku ni rilex jelah tengok kiri kanan n kat hutan.

aku pun diam jela, pas da tengok tayar tu, aku masuk balik kereta. budak sarawak yang diam tadi tetiba lk jd aktif. dia p amik pokok mana ntah pastu di panjat kereta and duduk atas bumbung kereta. aku lagi risau dah ni, dia nie kene rasuk ke apa. aku ckp kat membe aku yang len, tengok dlu mamat tu. aku cek handphone, line takde. dia plak jerit2 atas bumbung n ketuk2 bumbung kereta.

aku pun kuar gakla dari kereta risau kereta nie kemek dari atas.hehe. dia berdiri atas bumbung pastu cakap yang dia suh hantu serang dia kononya dia ada karate nak lawan balik. bila dia sebut karate tu, aku da syak dah. dia nie saja je. aku pun baling batu kecik kat dia, aku cakap dah la tue berlakon, ingat sarkis ke ape. pastu dia gelak kat aku, camne tahu. mananya tak tahu, kalu adik aku tengok pun dia tahu yang mamat tue tengah berlakon. ade ke jerit2 pastu senyum n mata jeling kat member aku yang lain, dia tak perasan aku tgk dia.apa ntah perangai. dia nie memang sangat buas dari kawan2 aku yang lain, pernah dia menyamar jadi orang pejabat agama p cekup orang maksiat walhal dia tu kristian. da banyak kali aku nasihat suh duk diam2, tapi da memang buas takleh buat apa. skang da tak tau ape cite ntah mamat ni.

malam tu hantu takde, ape pun takde. yang ada cumalah lakonan seorang pelakon amatur yang cuba wat tuseram. tapi tak menjadi pun sebab dia tue tak betul sangat. pas tu aku pun masuk kereta. biar jela dia buas kat luar tu, kalu dia jmpe binatang buas baru dia tau langit tu tinggi ke rendah.hehe...aku tido je smpai la dah nk subuh. aku pun ajak member aku 2 orang jalan p carik line, pastu da dpt line, member aku contact kwn dia amik kereta. pastu kteorg balik la. dengan kereta ditunda and kitaorg naik kereta kawan yang lain.

sepanjang aku carik benda tahyul nie, ada jugakla yang aku terkena n ternampak tapi secara sedar tak sedar. pernah pun kita org p 3-4 kereta, pastu smpai kat satu rumah yang org ckp berpuaka tu, semua kereta mati secara tiba-tiba. pernah terbau macam nanah, ada ternampak bnda pelik terbang, kepala orang pusing 360 tanpa disedari dan ada lagila yang pelik2.suma tu tak berapa perasan sangat.bila da jauh2 baru perasan. mungki dia sekadar nak tjuk je. pape pun alam ghaib nie memang wujud dan diakui dalam alquran pun iaitu syaitan dan iblis. cuma aku nasihatkan takyah la carik.buang masa n duit je. apa2 pun takutlah ALLAH. jangan takutkan syaitan nie plak. karut je banyak.

bacalah ayat kursi and seribu dinar tuk pelindung sebab dalam satu part dalam ayat kursi tu, jin afrid tak dapat ikut berdasarkan cerita zaman2 nabi. insyaALLAH ayat2 alquran nie ada banyak khasiatnya yang kita akan tau jika kita kaji.

bak kata zainal dalam misteri nusantara:

jangan biarkan hidup anda diselubungi misteri.hehe...

akulihaza wa astaghfirullah al-azim. wallahualam.. tu cuma pengalaman je.. :)

No comments:

Post a Comment