Thursday, April 16, 2009

Excellent P1

Akhirnya proton merasmikan MultiPurpose Vehichle (MPV) nya semalam(16 april 2009). aku memang ikut perkembangan proton nie dari awal lagi. dari concept nya sampailah kepada teknologi yang digunakan. alhamdulillah ianya tak menghampakan. agak kagum sebab hanya menggunakan 250 engineer tu siapkannya berbanding model kereta dahulu yang memerlukan 1000 engineer. Fuel consumption aku rasa sekitar 9.2-10 liter tuk 100km perjalanan. kira ok la. top speednya lak 165 km perjam.

Harap ada peluang nant nak try test drive exora nant. kalau berkemampuan nanti bolehla beli satu untuk famly,insyaALLAH. Dan bagi sesapa yang duk risau mpv nie tak selamat, ianya dah dibuktikan keselamatanya dengan 4-star rate tuk crash test dan memenuhi europe pnye skop.
kebanyakkan rakyat kita terlalu memandang kereta luar dari buatan negara sendiri, sedangkan kereta tempatan sudah menandingi kereta luar negara. mungkin kelemahan yang ade pada satu-satunya perusahaan automotif negara nie terletak pada kualitinya. insyaaALLAH ianya pasti di perbaikkan tuk memenuhi kehendak rakyat kita.

Supportla barangan kita sebab kat situ ramai rakyat tempatan yang bekerja. jadilah seperti orang korea yang selalu mengagungkan barangan mereka dari produk luar. Kita perlu bangga dengan produk tempatan yang kualiti dan teknologinya sudah hampir menandingi negara-negara maju lain. go go go proton.

teringat akan kata2 salah seorang pembeli awal proton exora ni yang telah menerimanya semalam. soalan dari wartawan, kenapa anda menempah exora?. jawabnya ialah kerana Exora merupakan produk tempatan. celik kan mata kita. jangan duk kondem je. nak kondem or komen biarla ianya membina. inilah satu2nya kilang pembuatan kereta milik kita (malaysia). perodua bukannya milik kita tapi sharenya adalah milik jepun. 51% dan 49%. -Luck-

-MaBy- ;)

No comments:

Post a Comment