Wednesday, April 1, 2009

satu pengalaman, seribu pengajaran

Pengalaman pulang ke kampung ketika cuti panjang merupakan pengalaman yang tidak akan aku lupakan sepanjang berada di negeri orang. Setiap kali tiba cuti semester atau cuti perayaan Aidilfitri, aku merupakan salah seorang insan yang sibuk untuk pulang.

Bermula dari tahun pertama sehinggalah ke tahun akhir pengajianku, sudah pelbagai pengalaman aku tempuhi untuk pulang ke kampung halaman. Aku pernah pulang dengan bas ekxpress, bas tambahan, motorsikal dan juga kereta.

salah satu pengalaman yang tidak dapat aku lupakan ketika pulang ke kampung pada cuti semester. pada cuti tersebut, aku pulang lewat ke kampung. aku nie memang suka balik mengejut kononya suprisela(hehe), sebenarnya malas nak susah kan umi abah aku. Apabila naik bas malam tu, hanya separuh bas yang penuh dengan penumpang . aku kebiasaannya pulang melalui jalan grik, di mana aku terpaksa turun di kuala terengganu kemudiannya ambil bas lain untuk pulang ke kemaman. perjalanan dari perlis ke kuala terengganu memakan masa 8-10 jam, manakala dari kuala terengganu ke kemaman 2-3 jam.

Setelah aku memerhatikan tempat duduk yang stratergik yang kosong (single seat), aku pun terus duduk. Perjalanan pun bermula. aku memang akan tidur dalam bas bila bas dah start bergerak. jadi aku pun tak tahu sangatla apa yang terjadi kalau aku dah tido. Tabiat aku tidur dalam bas ialah letak kepala kat bahagian tingkap. selesa kot. hehe..

Aku ni pulak jenis malas nak menyapa orang, kalau dapat seat double, terpaksalah buat2 ramah sikit.segan jugak kalau jadi pemuda tak beradab. Cuti kali itu, aku rasa penat sangat. Jadi bila dapat single seat aku pun tidur je.
Ribut, petir, sejuk dan bergegar macam mana pun aku tetap tidur sebab keletihan. lagipun perjalan 8-10 jam. baik aku tidur, rehatkan badan dan minda aku.hehe

Bila dah tidur ni, kepala aku memang banyak kali terhantuk kat cermin sampaikan bengkak kepala aku. dalam tak sedar tak sedar, aku sentuh kejap bengkak tu, pastu aku sambung tidur balik. hehe.. nak di jadikan cerita, sebelah aku yang double seat punya adalah seorang perempuan cina (amoi) duduk sorang. aku pun tak perasan mulanya. Aku punya lah tidur, khusyuk sgt smpai tak sedar yang aku tido menghadap amoi tu. sedar2 je bas dah stop kat grik tuk minum. aku pun bangun betulkan baju dan rambut. aku senyum la kat amoi tu sebab nak cover malu, tidur tak duk diam.

tetiba je, dia hulurkan aku tisu. aku pun pelikla, kenapa pula dia bagi tisu. pastu dia wat isyarat tjuk kat mulut. aku pun sentuhla mulut aku, rupanya ada air liur basi. punyalah malu aku time tu, tak taula nak cakap. aku pun ambil je tisu tu, terus lap2. tula first time aku tidur dlam bas smpai ada air liur basi keluar, mimpi makan ape ntah.hehe..Dari semangat nak turun, tak jadi turun sebab dah malu. Aku pun duduk jela diam2 dalam bas smpai 30 minit pastu barulah bas bergerak. Aku nak pusing kanan memang dah segan sebab ada amoi tu. Sepanjang bas bergerak, aku tak tidur. sampai selera tidur aku pun hilang.

dalam pukul 5 pagi, aku sampai kat stesen tanjung, kuala terengganu. aku pun cepat2 turun sebab dah malu tapi aku senyum la sikit kat amoi tu, takut jugak dia kata aku tak kenang jasa. (bukan tak kenang jasa, cuma segan dan malu pasal air liur basi tu, ntah2 satu bas dah perasan.hehe). bila dah turun dan tengok jam masih awal (memang terawal sgt hari tu), aku pun pergilah ke surau tapi surau pun tak buka lagi. aku duduk jela depan public phone. aku tengokla gelagat2 orang. ada yang menakutkan, ada yang ok. ada yang tgu orang ambil dan ada juga yang macam aku. terfikir gak nak call kawan tapi rasa malas menyusahkan dia pulak. jadi aku tunggu jela semntara surau dibukak.

bila da hampir pukul 6 pagi, barulah surau bukak. dah lepas solat subuh, aku pun rehat kejap kat surau tue sementara hari cerah. bas paling awal pun pkul 7.30 pagi ke kemaman.
hari tu ramai pulak orang dtg ke surau, aku pun turun lah. tengok jam baru 6 lebih, gelap lagi. untuk ambil bas ke kemaman aku kene pergi ke satu lagi stesen majlis perbandaran terengganu (nama dia time tu). nak kata jauh, takdelah jauh bagi aku sebab aku dah biasa jalan kaki jauh2. sesetengah orang ambil teksi nak ke stesen tu, tapi aku memang terkenal dengan nak jimat, dari aku bayar 5-6 ringgit baik aku guna kudrat kaki aku yang masih kuat.hehe.. jadi aku pun berjalan jelah sambil tarik beg troli besar aku yang saiz dia pun da paras pinggang aku (dalam tue ada set komputer dan baju). bila masuk jalan gelap ni, takutla sikt sebab aku pun ade pengalaman hampir kene pau dengan mamat2 drug before ni tapi alhamdulillah ALLAH sentiasa lindungi aku.

aku berjalan la dengan hati2 sikit smpaila kat satu lorong ni. kat lorong ni, aku nampak kelibat manusia yang agak ramai. macam perempuan dan ada 2-3 org lelaki tengah berbual dengan mereka. aku fikirlah ni mesti perempuan tak baik sebab tengok pada pakainnya pun tak elok. beg troli yang aku tarik berbunyi atas jalan, tarik perhatian mereka. aku pun buat dunno jela sambil cross jalan menjauhi mereka.(takut la jugak sebab belum berjasa lagi pada umi abah.hehe..)

aku ada lah jeling2 skit ujung mata tengok diaorg. sekali, ada 3 orang wanita tu panggil aku. abang nie nampak bla2.. marilah ikut saya balik. duduk rumah saya kata diaorg kat aku. dengar suara je aku da geli, bukannya perempuan pun tapi pondan merangkap mak nyah. aku pun berjalan la laju sket sebab da risau. diaorang plak ikut aku sambil cakap, abg jgnlah lari. makin laju aku bjalan, makin laju gak diorg ikut. dalam hati aku nie memang da cuak la jugak. almaklumlah kudrat diaorg pun kudrat lelaki, baik aku lari dari aku lawan. dalam hati nie ayat kursi dengan 3 kul memang automatik dibacalah sebagai pelindung. jalan punya jalan (dah berlari anak kot) smpailah kat tempat cerah skit, kebetulan ada pakcik pakai kopiah naik motor datang kat aku dan diaorg pun da tak kejar lagi. diaorang pun sound2 dari jauh je, abang nie sombong la (kelakar bila ingatkan). alhamdulillah ada pakcik tue datang. pakcik tu tanyalah aku, lari dari rumah ke nampak ada 3 mak kejar. ada ke plak pakcik nie buat lawak.hehe..rupanya memang dia melawak pun. pandai plak dia nak ilangkan takut aku tadi.

dia pelawa nak hantarkan ke stesen, tapi aku menolak sebab beg aku besar. lepas berbual kejap tanya itu dan ini, aku pun mintak pergi dulu dan dia pun baru nak pulang ke umah dari surau.
bila da nampak je stesen tu, barulah aku senang hati. tak ramai orang tapi oklah cerah. aku pun tunggu smpailah kaunter tiket bukak pastu pulang dengan 2 kejadian yang berbeza ari tu.hehe...

No comments:

Post a Comment