Saturday, April 18, 2009

Stratergi melayu

teringat aku peristiwa 2-3 hari lepas, bila aku melawat satu cyber cafe yang diusahakan seorang guru melayu.Cyber cafe tu masih lagi under construction dan belum dirasmikan. aku dtg ke situ sekadar melihat cara dia membuat susunan meja dan komputernya. segala networking dilakukan oleh rakanku yang bekerja di salah satu company komputer di sini.

Masuk ke ruang cyber cafe tu, aku pandang kaler mejanya yang tak sesuai, carpetnya yang agak usang serta sistem pengudaraan tidak begitu baik. hanya menggunakan 2 kipas untuk menyejukkan ruang yang dipenuhi lebih dari 10 biji komputer, itu merupakan langkah kurang bijak. Aku hanya diam dan berfikir mungkin ianya kekurangan bajet. tetiba guru tersebut datang dan panggil aku, encik. aku mengatakan yang aku hanya dtg meninjau kerana manager suh datang tgk dan bg komen dan aku bukannya staff pun.cuma melihat stratergi yang dilakukan.

aku bersembang dengannya untuk seketika. dan dia mengatakan ingin meletakkan jawatan sebagai guru kerana ingin memberi komitmen yang penuh pd bisnessnya. aku sekadar mengangguk dan memberi pandangan bahwa tak perlu tergesa-gesa. upah orang dahulu untuk menjaga,kemudian tgk keuntungan dia berapa sebulan.bukak lagi satu cawangan baru bleh pk stop keje ke x. tapi aku ingtkan dia, komitmen terhadap bisness hanya boleh diberi selepas waktu bekerja sahaja. dengan kegawatan ekonomi sekarang, ramai orang gairah untk mencari duit sampingan. tapi perlu ingat dalam mencari pendapatan sampingan, jagnlah kita silap membuat perhitungan sehingga merugikan kita kelak.

aku bertanya tentang meja dan karpetnya. dia mengatakan yang kos membuat meja tu dalam RM 200 dan dia membuatnya sendiri. manakal karpet tu berharga dalam lingkungan rm1.50 sekeping (terpakai). aku tahu dia ingin menjimatkan bajet seboleh mungkin dan aku tidak memberitahu padanya bahawa meja yang berada di office manager tu juga mempunyai harga yang sama tapi ianya dibeli dan kaulitinya jauh lebih baik meamndangkan ianya dibuat oleh pakar. Bukan memandang rendah, cuma kesilapan dia dalam membuat bajet tanpa kaji selidik harga pasaran membuatkn dia kerugian masa dan usaha walaupun nilainya sama.

tentang karpet aku tak komen banyak, cara dia memilih karpet membuatkan orang tengok seolah-olah cybercafe ni dah terlalu lama. aku mengajaknya ke office company komputer ni. mempunyai lebih dr 10 org staff (aku bukan staff, tapi boleh keluar masuk sesuka hati.hehe..) di sini ,bangunan 2 tingkat serta mempunyai pejabat pengurusan utama di bawah dan pengurusan proffesional di atas. aku mengajak guru terbabit ke tingkat atas pejabat. aku menunukkan meja yang berharga 2 ratus kepadanya dan dia terdiam serta aku tunjukkan karpet yang bukannya seconhand tapi murah. aku memberitaunya bahwa yang semua didapatkan direct dari pengeluar dan bukannya beli melalui org ltengah. dia terdiam dan berkata dia tak tahu.

aku membawanya jumpa manager, dan dia mcm tak percaya apa yang aku bgtahunya. aku mengtakan pemilihan kaler mejanya juga tak sesuai. selepas manager tu bercakap dengannya, aku ditanya akan masalah lain yang perlu diselesaikan. aku mengatakan yang susunannya memang cantik cuma masalhya panas. alhamdulillah sepertimana yang aku kenal, manager tersebut berjanji akan membantu guru tersebut dalam hal tersebut. dengan didikan orang berpengalaman sepertinya aku percaya ianya boleh berjaya walaupun jangka hayat cyber cafe tidak lama.

memang tak dinafikan orang kita (melayu) suka buat bsness tetapi kebanyakkanya sekadar hangat2 tahi ayam. kebanyakkan orang melayu membuat bsness lebih lagak dari kemampuan. teringat cerita pakcikku yang merupakan manager bank di salah satu cawangan di terengganu, dia ada membantu seorang usahawan ingin memulakan perniagaan.lulus je loan dalm ratusan ribu, benda pertama yang usahwan tersebut beli adalah mercedes. hehe..melayu2..nak beli kenderaan kononya ingin menarik keyakinan orang. kenapa perlu mercedes?kereta2 lain yang lagi murah tak boleh ke? berbeza dengan cina yang lebih suka perniagaan mereka stabil baru lah membeli kemewahan.

lagi satu orang melayu melakukan bsness sebab nak kaya semata-mata dan bukannya sebab minat. kalau nak kaya je, segala tindakan kita hanya berpandukan nafsu semata-mata. aku ada kenal beberapa usahwan muda melayu yang berjaya, ternyata mereka berjaya sebab minat dan niat ingin membantu orang lain. alhamdulillah. mungkin itu suma cerita orang yang bole memberi panduan padaku kelak andaikata aku ingin mempunyai empayar bisness sdiri kelak. 9/10 rezki hala datangnay dari bisness. betapa mulianya bsness. kita yang mencorakkan sama ada bersih ke tdak bsness kita tu.

setiap orang ada misi dan visinya yang hanya org tertentu tahu. bahkan aku sendiri pernah dikutuk oleh rakan2 kerana membeli kenderaan sedan dan kenapa tak beli 2 pintu. hehe..stiap orang ade reason yang kukuh. sekarang mungkin tak nampak kegunannya, mayb one day dengan kenderaan nielah aku mampu membeli kenderaan lain sape tahu.insyaALLAH... mudahan kita semua sentiasa berendah diri walau tinggi mana pun kedudukan kita.

Semua harta dan nikmat dunia bukannya sesuatu yang kekal, cuma cara kita mengerjakan dan membelanjaknnya yang membuatkan kita berbeza dari orang lain. pintu rezki tak pernah tertutup asalkan kita usaha. harap suatu hari kelak, aku boleh menjadi seperti albukhary, insyaALLAH.

No comments:

Post a Comment