Friday, May 8, 2009

Pekerjaan terbaik

Bismillah...(dengan nama ALLAH)

Setiap orang ada keinginan dan matlamat hidup masing-masing untuk menuju kejayaan hidup di dunia dan akhirat. bagi kejayaan di dunia, setiap insan mengorak langkah tersendiri demi mencapai matlamat hidup tersendiri, ada yang ingin menjadi petani moden, proffesional dan eksekutif, tak kurang juga yang ingin menjadi ahli politik dan perniagaan. namun ada segelintir dari kalangan kita yang tidak mempunyai matlamat utama dalam kehidupan mereka. bagi mereka, cukuplah sekadar boleh menampung keluarga dan diri sendiri. sebenarnya perasaan itulah yang harus kita kikis dari hati dan naluri kita khususnya masyarakat melayu islam yang terkenal dengan sikap 'ala kadar'.

masyarakat kita lebih memandang sesuatu kemewahan sebagai nikmat dunia sahaja, sehinggakan mereka membiarkan peluang-peluang yang ada terlepas ke tangan masyarakat bukan islam. Bagi mereka kehidupan di akhirat lagi penting dan ianya memang benar. akan tetapi, kita tidak boleh membiarkan kehidupan di dunia berlalu begitu sahaja tanpa memberi manfaat yang besar pada diri,keluarga,agama dan masyarakat kita sendiri. bahkan dalam islam pun menyarankan umatnya agar 'beribadat seolah-olah akan mati pada keesokkannya dan bekerja seolah-olah kita akan hidup seribu tahun'. itulah yang dinyatakan islam kepada penganutnya. mengalakkan kita mencari kemewahan dunia disamping tidak lupakan ALLAH s.w.t.

kalau dilihat zaman rasulullah sendiri adanya para sahabat yang memang digelar sebagai usahawan yang berjaya seperti abdul rahman bin auf . beliau merupakan antara penyumbang utama kepada pembangunan islam ketika itu. bahkan beliau terus diberi galakkan oleh rasulullah ketika pembukaan kota madinah demi mengurangkan monopoli perniagaan masyarakat yahudi ketika itu. alhamdulillah berkat usahanya dan para sahabat lain, islam berjaya memonopoli perniagaan.

Tidak kiralah ape pun pekerjaan kita, setiap dari kita mempunyai tanggung jawab masing2 yang penting dalam merealisasikan impian masing2. cuma kalau boleh, kita perlulah menanam sikap keinginan untuk berniaga kerana hanya perniagaan yang dapat membantu kita, masyarakat,agama dan negara. tanpa perniagaan maka ekonomi negara tidak akan membangun. tertarik akan kata-kata salah seorang usahawan ulung negara kita, syed mokhtar bukhary yang mengatakan "Saya ada cita-cita mahu memodenkan sekolah pondok. Kita kena maju". mungkin bagi sesetengah orang ianya tidak memberi maksud apa-apa. fikir-fikirkanlah..

Kejayaan sesuatu bangsa bukanlah diukur dari segi kebijaksanaan dalam ilmu semata-mata bahkan diukur dari aspek pengaruh ekonomi juga. Tidak bererti jika kita belajar tinggi-tinggi akan tetapi tidak dapat memberi manfaat kepada ekonomi islam khususnya. Sepertimana yang kita ketahui, masyarakat yahudi cukup terkenal akan kehebatan mereka dalam bidang perniagaan. dan sebab itu jugalah mereka dapat menguasai ekonomi dunia dan amerika. bagi sesetengah orang, mereka menafikan bahawa kita bukannya dibawah pengaruh yahudi akan tetapi pada hakikatnya itulah kebenaran yang patut kita telan walaupun pahit atau masin. Kejayaan dalam perniagaan bererti anda mampu mempengaruhi dunia. sehebat mana pun seorang engineer atau doktor, mereka masih lagi menerima gaji dari orang atasan. akan tetapi seorang ahli perniagaan tidak menerima gaji dari sesiapa akan tetapi mereka yang menetukan gaji mereka sendiri. 

kita diberi kelebihan untuk memilih sebelum menetapkan matlamat hidup atau sebelum kita menyesal kemudian hari. Jika anda seorang usahawan berjaya, anda mampu membantu setiap orang islam di muka bumi dan seterusnya mengembangkan syiar islam. Walaubagaimanapun,  sebelum memulakan sesuatu, biarlah kita dipenuhkan dengan ilmu di dada supaya kelak kita mampu bertindak secara rasional. Sesungguhnya ALLAH takkan mengubah sesuatu kaum melainkan kita sendiri yang mengubahnya. 9/10 hasil rezki dunia adalah datangnya dari perniagaan.

Melalui perniagaan, masa untuk diluangkn bersama keluarga adalah lebih terjamin berbanding bekerja untuk orang. kita mencorakkan masa depan kita. Nabi kita pernah mengingatkan kita supaya menuntulah ilmu sehingga ke negeri cina. dengan keadaan sekarang mungkin kita boleh membina satu pepatah baru untuk masyarakat kita, berniagalah seperti orang yahudi. bukanlah bererti ingin mengagungkan mereka tetapi sebagai satu medium untuk kita jadikan batu pengukur terhadap kejayaan perniagaan masyarakat kita. dengan keadaan sekarang, jika kita mampu mengalahkan perniagaan yahudi bererti kita mampu menguasai dunia. 1.3 billion muslim. pasaran yang begitu besar tuk setiap perniagaan bercirikan islam. peluang sentiasa ada, kita yang tentukan sama ada ingin mengambilnya atau tidak.

mudahan kita diberi kekuatan untk mewarisi semangat perniagaan yang diamalkan zaman rasulullah. amin..insyaALLAH dengan usaha dan doa, aku akan merealisasikan impian ini. :)

pertanian adalah satu perniagaan.. -maby86-


 


No comments:

Post a Comment