Saturday, May 9, 2009

Selamat hari ibu ya ummi!

Bismillah...

10 may merupakan tanggal hari ibu yang disambut serata dunia sebagai menghargai jasa ibu-ibu yang melahirkan setiap insan di dunia ini. sempena hari bu hari ini, terdetik di hati untuk menulis blog kali ini sebagai penghargaan setiap ibu di dunia terutamanya my Umi  sendiri, Faridah binti Jusoh.

tidak dinafikan jasa ibu yang terlalu banyak dalam membesarkan kita sehingga menjadi insan yang berguna, insyaALLAH. ibu mana yang tidak mahu melihat anaknya berjaya. Dalam kehidupan sekarang yang semakin banyak dugaan hidup, ibu merupakan tulang belakang kepada kejayaan sesuatu famly dalam mendidik dan membentuk keperibadian anak-anaknya. Ibu merupakan insan yang patut kita dahului dari segalanya yang ada di bumi ini. tanpa ibu tiadalah kita di dunia. Bahkan dalam islam sendiri, golongan ibu ini diangkat begitu tinggi sesuai dengan jasa dan pengorbanan mereka sehingga Islam menyatakan bahawa syurga itu di bawah tapak kaki ibu, betapa hebatnya martabat golongan ibu di mata ISLAM. tidak akan mencium syurga seseorang itu andai kata menderharkai ibunya. maha suci ALLAH.

Rasulullah juga mengingatkan kita akan keagungan golongan ibu apabila baginda ditanya siapakah yang patut kita sayangi selepas ALLAH dan rasulnya, maka jawab rasulullah adalah ibu dan ianya dijawab sebanyak tiga kali dan barulah bapa. sesungguhnya jasa ibu memang terlalu besar kepada kita. Boleh dikatakan setiap hari adalah hari ibu, akan tetapi tidak salah jika kita sama-sama menyambut hari ibu ini setahun sekali dan membuat sedikit kelainan dalam menghargai golongan ini untuk mengingatkan mereka akan betapa pentingya golongan ibu dalam kehidupan kita. 

umi, jasamu terlalu besar dalam mendidik dan memberi dorongan terhadap anakmu. mungkin anakmu ini tidaklah sehebat manusia agung lain, akan tetapi insyaALLAH dengan usaha dan iringan doamu, anakmu ini akan berusaha untuk memastikan kehidupan mu dilengkapi dengan pengisian yang penuh bermakna dari kehidupan dunia dan akhirat kelak, insyaALLAH. Umi, jasamu takkan terbalas dengan jutaan wang ringgit kerana apa yang umi berikan itu lebih berharga dari nilai wang ringgit. bahkan kekadang umi sanggup mengikat perut dan keinginan demi membesarkan anak-anak mu. umi, engkaulah manusia agung yang menjadi pembakar semangat kepada anakmu ini untuk terus mengorak langkah ke depan demi memajukan diri,keluarga dan agama.

anakmu ini cukup menghargai segala pengorbanan yang diberikan umi sejak dari kecil hinggalah bakal memasuki alam perkerjaan nanti. umi,umi dan umi sentiasa memberi dorongan sejak aku masih kecil sehinggalah sekarang. tidak pernah berkata tidak kepada apa yang aku nyatakan,  akan tetapi menyuruh aku lebih banyak berfikir sebelum membuat sesuatu keputusan. dengan usiamu genap 42 tahun pada 5 hari lepas, membuatkan aku terfikir usiamu semakin meningkat. akan tetapi tiada lagi jasa yang mampu anakmu berikan untukmu melainkan doa kesejahteraan hidup di dunia dan akhirat buat masa ini.

insyaALLAH, sesenang atau sesusah mana pun anak mu kelak, jasa umi takkan dilupakan begitu sahaja. umilah insan yang cukup aku sayangi dan kagumi. keperibadianmu cukup membuatkan aku berasa kagum dan bangga. itulah umiku.tidak pernah menunjukkan kesusahan dan penderitaannya pada orang lain melainkan dirinya sahaja yang tahu. insyaALLAH aku mempunyai perancangan tersendiri untuk umiku yang akan aku usahakan untuk merealisasikannya kelak. ikutkan hati, ingin aku pulang dan meraikan hari ibu bersama umi, akan tetapi anak mu ini masih ade perjuangan yang belum selesai. insyaALLAH jika diizinkan ALLAH, anakmu akan menyambutnya pada tahun-tahun yang mendatang.

Umi, selamat hari ibu. engkaulah sumber inspirasiku dalam mengejar kebahgiaan hidup di dunia dan akhirat. engkaulah insan yang aku sanjungi. tugas mu bukan sekadar mendidik dan menjaga keluarga bahkan turut membantu abah dalam menambah pendapatan keluarga. umi yang tak pernah mengharapkan kemewahan melainkan kejayaan anak-anak semata-mata. umi adalah ibu mithali yang terbaik dalam dunia ini. semoga ALLAH panjangkan usia,merahmati, memberkati serta murahkan rezeki umi. insyaALLAH.

post ini hanyalah sebagai luahan hatiku yang masih lagi tidak sama dengan perasaan sebenar. sebagai berkongsi rasa cinta dan sayang pada umiku, Faridah binti Jusoh yang sedang berada di Chukai,kemaman terengganu.Engkaulah ratu hatiku.Terima kasih umi.


-maby86-

No comments:

Post a Comment