Tuesday, March 31, 2009

Kebersihan

Kebersihan merupakan satu faktor dalam memastikan kesihatan fizikal kita terutamanya. Kebersihan sebenarnya terbahagi kepada 2 jenis di mana salah satunya bersih dari segi fizikal dan satu lagi adalah bersih dari segi rohaninya.

Kebersihan fizikal adalah sesuatu yang boleh dicapai dengan usaha yang mudah, namun begitu kebersihan rohani merupakan sesuatu yang sukar dicapai oleh setiap insan. kebersihan rohani memerlukan azam dan semangat dalam merealisasikannya dalam kehidupan kita.

Apabila kita mencapai kebersihan rohani, ianya bermakna kebersihan fizikal juga telah sempurna. Kebersihan rohani melibatkan banyak aspek dari segi pemakanan sehinggalah kepada hati dan perasaan kita. setiap orang mempunyai tahap kebersihan fizikal yang tinggi tapi tidak kepada kebersihan rohani. Seolah-olah kita lebih memandang kepada luaran sahaja tanpa mengambil berat dalaman kita. Bermulanya dengan akidah kita sebagai seorang muslim, kita sudah mengorak langkah untuk mencari kebersihan rohani yang sejati. namun kadang-kadang kita lupa akan usaha yang perlu dalam memastikan kita mencapai kebersihan rohani yang sempurna. Ibadah merupakan langkah kedua kita, di mana kita akan beribadah untuk mencari keredhaan ALLAH.

Ibadah yang sempurna di sini apabila kita mencapai khusyuk dalam menunaikannya. Namun berapa kali kita khusyuk dalam solat? itulah persoalan yang harus kita tanya dan fikirkan. mencapai khusyuk amat mudah dengan cara2 nya yang tersendiri. namun ianya dirasakan berat kerana kita tidak memahami bahasa alquran yang digunakan dalam ibadah (solat) seharian kita.

Kita mempunyai alternatif, dengan menghafal ayat dan terjemahannya supaya kita dapat memahaminya ketika menunaikan solat. Bahkan ianya akan memberi kita kekhusyukan ketika menunaikan solat. itu adalah salah satu cara dalam menghayati solat yang kita laksanakan hari-hari. Dengan ibadah dan akidah yang sempurna akan lahir kebersihan rohani yang suci seterusnya membentuk akhlak yang terpuji. Itulah muslim sejati.

Sesetengah orang memikirkan bahawa kebersihan rohani merupakan faktor kedua selepas kebersihan fizikal. sebenarnya kita silap, kerana kebersihan rohani itulah yang utama. melalui hati yang bersih, kita dapat menghindarkan diri dari melakukan perkara yang bertentangan dari suruhan agama bahkan dapat membimbing kita menuju kecemerlangan hidup di dunia dan akhirat kelak.

Teringat pesan abah yang berbunyi begini, tak apa lah kalau ada anak abah tak berjaya dalam pelajaran asalkan ilmu agamanya cukup, buat apa belajar tinggi-tinggi tapi pegangan agama tiada. Begitu abah menitik beratkan kebersihan rohani terhadap anak2nya. Bahkan pernah ketika pulang ke kampung, kadang2 saya sendiri terasa amat penat sampaikan tertidur sehingga tidak pergi sembahyang jumaat. apabila abah pulang dari masjid, abah tidak lagi marah-marah saya macam budak kecil, tapi cukup sekadar dengan tidak menyapa saya kerana marahnya kat saya tak pergi solat jumaat. waktu itu, saya rasakan seperti abah ni tak faham anaknya penat. tapi abah tetap pendiriannya dalam hal-hal berkaitan agama, tiada kompromi. Abah menitik beratkan perkara asas solat dan mengaji alquran hinggakan sampai sekarang pun abah masih bertanya pada setiap anaknya setiap kali solat berjemaah untuk memastikan anak-anaknya teguh dengan islam.


tapi alhamdulillah, apa yang abah marah dan ajar dahulu memang betul pun. semuanya kerana ingin mendidik anak-anaknya erti kebersihan yang hakiki. kebersihan yang perlu diusahakan oleh setiap insan bergelar muslim.

wallahualam...

No comments:

Post a Comment